Tiedote: Miljoonien cleantech-kauppa Suomeen – pirkanmaalainen Doranova Oy lisensoi maaperän kunnostusosaamistaan ja laitteitaan Kiinaan

Doranova Oy on sopinut yhteistyöstä kiinalaisen Beijing Xishan Environment Technology Co., Ltd:n kanssa. Usean miljoonan euron arvoisen lisenssi- ja yhteistyösopimuksen myötä Beijing Xishan Environment Technology saa kolmeksi vuodeksi käyttöoikeudet Doranovan patentoimaan pilaantuneen maaperän ja pohjaveden kunnostuslaitteistoon, DoAct® COREen. Kyseessä on ensimmäinen suomalaisyrityksen solmima kestävien maaperän ja pohjaveden kunnostusratkaisujen yhteistyösopimus Kiinassa.

– Ilmansaasteiden ja pilaantuneiden vesistöjen aiheuttamien ongelmien lisäksi kiinalaisten katseet kohdistuvat nyt maaperän pilaantumien aiheuttamiin ympäristö- ja terveysriskeihin. Tämän yhteistyösopimuksen myötä Doranova on ensimmäisten ulkomaalaisten yritysten joukossa mukana kehittämässä vauhdilla kasvavaa kunnostusmarkkinaa, kertoo Doranovan toimitusjohtaja Antti Myllärinen.

Kysyntä kestäville maaperän ja pohjaveden kunnostusratkaisuille on noussut Kiinassa räjähdysmäisesti viime vuonna voimaan astuneiden ympäristöasetusten myötä. Tarve on valtava, sillä Kiinan ympäristöministeriön mukaan arviolta 16,1 prosenttia valtion maaperästä ja 19,1% viljelymaasta on eri astein saastunutta.

Vuonna 2011 perustettu Beijing Xishan Environment Technology on yksi ensimmäisistä kiinalaisista maaperän kunnostuksia tehneistä ympäristöteknologiayrityksistä. Tiivis yhteistyö suomalaisen Doranovan kanssa kirittää Xishanin kilpailukykyä sekä mahdollistaa aiempaa laajemman in situ -ratkaisujen käytön maaperän kunnostuksissa. Teknologiasiirron ohella Doranova kouluttaa henkilöstöä ja osallistuu kunnostusprojektien suunnitteluun ja toteutukseen.

– Sopimuksen myötä Xishan ja Doranova nousevat uudelle tasolle kehittyneiden maaperän kunnostusratkaisujen tarjoajana Kiinassa, totesi Xin Wang, Beijing Xishan Environment Technologyn ja Yutao-konsernin hallituksen puheenjohtaja huhtikuun 28. päivänä järjestetyssä sopimuksen allekirjoitusseminaarissa.

Seuraavaksi Afrikkaan – Doranovan kunnostusmenetelmät sopivat hyvin laajaperäisten pilaantumien kunnostukseen

Aiemmin Vietnamiin kaatopaikkakaasujen talteenotto- ja hyötykäyttöjärjestelmistä jättikaupan solminut Doranova on ympäristötekniikan asiantuntija, joka on tehnyt pilaantuneen maaperän ja pohjaveden in situ -kunnostuksia Suomessa ja ulkomailla yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Nyt pitkäjänteinen työ maaperän kunnostusmenetelmien kehityksessä kantaa hedelmää ­– suomalaisyrityksen monipuolinen kokemus sekä valmiiksi tuotteistettu ja patentoitu in situ -kunnostuslaitteisto vakuuttivat kiinalaiset kumppanit, ja ratkaisuille näyttäisi olevan kysyntää myös Lähi-Idässä ja Afrikassa.

– Kehittämämme DoAct® CORE on ainoa kaupallistettu kunnostusjärjestelmä maailmassa, jossa yhdistyvät useat eri kunnostusmenetelmät, kohteen mukainen muunneltavuus sekä täydellinen etävalvonta ja -ohjaus. Laite minimoi in situ -kunnostuksen keston, tuo merkittäviä kustannussäästöjä kunnostettavan kohteen omistajalle ja siten nostaa entisestään in situ -kunnostuksen kiinnostavuutta perinteisten massanvaihtojen korvaajaksi, summaa Myllärinen.

Doranovan ja Beijing Xishan Environment Technologyn välinen lisenssi- ja yhteistyösopimus sisältää DoAct® COREn teknologiasiirron ohella laitteistotoimituksia, henkilöstökoulutuksia sekä projektiyhteistyötä, joiden on määrä alkaa kesäkuussa 2017. Ensimmäisen kiinalaisen pilottikohteen puhdistus on tarkoitus aloittaa kesällä 2017.

Lisätietoja: Antti Myllärinen, toimitusjohtaja
p. 040 549 1341 / antti.myllarinen@doranova.fi

Doranova Oy

Vuonna 1995 perustettu Doranova Oy on kansainvälinen ympäristöteknologia-alan yritys. Yritys tarjoaa kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja pilaantuneen maaperän kunnostukseen sekä uusiutuvan energian tuottamiseen ja hyödyntämiseen. Doranova työllistää 17 henkilöä ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Vesilahdella, Pirkanmaalla. Doranovan patentoima DoAct® CORE on markkinoiden ensimmäinen modulaarinen kunnostusjärjestelmä, joka mahdollistaa biologisen, kemiallisen ja fysikaalisen maaperän ja pohjaveden kunnostuksen merkittävästi taloudellisemmin kuin muut markkinoilla olevat menetelmät. Kontissa suoraan kohteeseen toimitettava, etävalvottava ja -huollettava laite soveltuu kaikkien tunnistettujen orgaanisten haitta-aineiden kunnostukseen eikä häiritse alueen normaalia käyttöä.

Beijing Xishan Environment Technology Co., Ltd

Vuonna 2011 perustettu kiinalaisyritys on yksi ensimmäisistä kiinalaisista ympäristöteknologiayrityksistä, joka on tehnyt maaperän kunnostusprojekteja Kiinassa. Pekingissä Yizhuangin yrityspuistossa sijaitsevalla yrityksellä on maaperän kunnostuksen ohella kaksi muuta liiketoiminta-aluetta: laboratoriopalvelut ja ympäristömonitorointilaitteistojen valmistus sekä -seurantapalvelut.

In situ -kunnostus

Pilaantuneen maaperän ja pohjaveden in situ -kunnostuksessa pilaantunut maa-aines puhdistetaan paikan päällä ympäristöystävällisten menetelmien mukaan. Näihin lukeutuvat erilaiset biologiset, kemialliset ja fysikaaliset menetelmät, joiden avulla tehostetaan maaperän luontaisen bakteeri- ja mikrobikannan kykyä hajottaa haitta-aineita. In situ -kunnostukset eivät häiritse alueen muuta käyttöä ja tarjoavat ekologisesti kestävän vaihtoehdon perinteisille massanvaihdoilla suoritettaville kunnostuksille.

Toteutus: unfair.fi & varikas.fi